A mangó

2012.01.25. 08:30 - Macskamenta

A mangónak rengeteg jó tulajdonsága van és egy rossz.

Van benne temérdek vitamin (A-, B1-, B2-, C-, E-vitamin), akadnak ásványi anyagok (foszfor, kalcium, nátrium, magnézium, vas), csökkenti a vér koleszterinszintjét, rosttartalma emésztésserkentő.

A mangó (Mangifera) egyébként a szömörcefélék családjába tartozó, édes ízű egzotikus gyümölcs. A mangófát több mint 4000 éve termesztik, ez az indiaiak szent fája, és gyümölcse a szerelem szimbóluma is egyes távol-keleti országokban, ahol esküvőkön fogyasztják, a bőséges gyermekáldás megtámogatásaként. Családjába tartozó haszonnövények a kesu és pisztácia. Rokona a parkokban gyakori ecetfa (Rhus hirta), és az ősszel gyönyörű színekben virító cserszömörce is.

Termése tojásdad alakú, húsának erőteljes sárga színe van. A mangó közepén egy darab óriási, lapos mag van. De tényleg óriási! Néhány napos szikkasztás után meg lehet próbálkozni a mag elültetésével, többeknek sikerült már kis fácskát is nevelni belőle. Télre ugyan be kell vinni, mert a kemény fagyokat nem bírja, de egyébként igénytelenebb, mint a citrusfélék. Kártevői sem ismertek, bár levéltetű megtámadhatja.

A mangó húsát ajánlják rákhoz és lazachúshoz, sonkához, de készíthetünk belőle, kompótot, lekvárt, sőt fagyit is. Leggyakrabban gyümölcssalátákba keverve szokták fogyasztani, de lehet aszalni is. Állítólag a mangóméz is kiváló.

Ja, és hogy mi a rossz tulajdonsága? Pocsékul émelyítő íze van. Nem szeretem…

Forrás itt, további érdekességek itt.

24 komment Címkék: vitaminok mangó ásványi anyagok cserszömörce

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mojoking77 2012.01.26. 03:23:54

Ooooo... Gondolom azert, mert Europaban nem igazan lehet igazan jo mangot talalni. Pont mint a banant, ezt is meg felig nyersen szedik le, es ugy kerul szallitasra. Semmi koze az izenek az igazi, erett friss mangoehoz. Par eve Sydney-ben hivtak a kollegak, hogy menjunk mangozni. Mondom, bocs, en azt nem szeretem. Neztek ram, mint a teljesen hulyere.
-Jo, valoszinuleg nem ertetted. Megyunk mangozni. Olyan nincs, hogy azt valaki nem szereti... Igazuk lett.
Ugyhogy hagyd a fenebe az okos leirasokat, es probalj meg eljutni egy olyan helyre, ahol termesztik es ott kostold meg. Valoszinuleg visszameno hatallyal huzod at az utolso elotti mondatodat..

kunsaca 2012.01.26. 07:49:19

"....Pocsékul émelyítő íze van..." "SZERINTED"!
Az olyan Sótlanok mint Ön jobb ha maradnak az ízetlen dolgoknál...

G.Z. 2012.01.26. 09:24:09

répagyümölcs
pedig én ettem rendesen érettet, több félét is.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2012.01.26. 09:40:07

Na jó, voltam párszor olyan helyen, ahol mangó terem. A kedvenc gyümölcsöm, a Magyarországon, Európában termőket is beleszámítva. Igenis finom!

Viszont tényleg van rossz tulajdonsága, mégpedig a magból kinövő "hajak", amik az ember foga között maradnak, ha a mangót egyben eszi, nem szeletelve.

Jack__Bauer 2012.01.26. 09:40:41

Ízlések és pofonok...
Én például imádom a mangót, rossz tulajdonságaként inkább azt rónám fel, hogy itthon nehéz hozzájutni, és ahol árulják (pl: Vásárcsarnok), ott is drága.

Régebben volt a Happy Day gyümölcsléből mangós változat is, ezt hónapok óta nem látom sehol, másnak is feltűnt, hogy eltűnt?
Esetleg vkinek van ötlete, hogy hol lehet (dobozos) mangólevet\nektárt venni (nem szénsavas üdítő formájában)?

qwertzu 2012.01.26. 10:19:29

A mangónak egy rossz tulajdonsága van: Magyarországon nem lehet érett mangót venni. Ha meg próbálod érlelni, akkor jó eséllyel rögtön rothadni kezd. Csak egyszer jussak el valahová, ahol helyben érik.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2012.01.26. 10:35:36

Lehet kapni itthon is JÓ mangót, de elég húzós az ára, ráadásul ez a fajta annyira nem is ütős, inkább az első képen szereplő "aranymangó", ami viszont rettenetesen finom. Számomra egy rossz tulajdonsága van: úgy megfosat, hogy lerobbantja az ánuszomat a seggemről...

csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj! 2012.01.26. 10:45:52

Tényleg ott kell enni ahol terem, ahogy pl. banánt, avokádót is. Brutális hogy mennyire más...

isssti 2012.01.26. 11:01:58

@csizsikpizsik: Megjegyzem: 2 éve Athénban voltam, ahol a kertvárosi sészben- ahol laktunk- az útmenti fákról csak úgy potyog le a ronda (valamikori kubai narancsra hajazó) narancs: eszméletlenül zamatos-édes!!
Másik a citrom: úton-útfélen temérdek mennyiségben gyönyörű, egészséges citromok lelhetők fel (fán, földön egyaránt) - az íze nem hasonlítható az itthon kaphatóval. Illetve helyesbítek: annak íze-zamata van, míg az itthoni csak savanyú!
Nyilván-mint banánból is- hozzánk csak a félig nyersen leszedett és metángázzal (vagy miacsudával) kényszerérlelt mocsadék jut: kááááár!!!!!
És akkor még nem említettem a görög szőlőt! Olyan nincs is, de mégis van: méznél is édesebb, húsos és még mag sincs benne - persze ilyen éghajlaton könnyű nekik!!

isssti 2012.01.26. 11:03:37

@Jack__Bauer: Tényleg eltűnt a mangólé!! Pedig a hepidéjnek volt: milyen kafa mangó-lassét lehetett belőle csinálni!!

A posztírónak pedig üzenem: mangóról ne írjon posztot, csak aki szereti!!!!! :o))

sikegy 2012.01.26. 11:04:35

Lelőhelyek:
Tesco: érett mangó néven árulják (nem összekeverendő az általában akciós "olcsó" mangóval. akcióban lehet venni 150 forintért míg az érett mangó kb 600forint per darab.

Spar: Prémium mangó néven lehet kapni, 1000forint per darab, de ennek a mérete is kb 2-3-szor nagyobb mint a sima akciósé.

Az olcsó is lehet jó, csak fel kell ismerni hogy melyik az érett: a színe nem számít, csak a puhasága - puhának kell lennie de a színe ne legyen barna kívülről mert az rohad és nem érik. Ha jót akarunk akkor a "prémium" mangót kell keresni.

A 3 éves fiamnak és a feleségemnek ez a kedvenc gyümölcse, és már a 9 hónapos lányom is kezd megőrülni érte.

Jó keresgélést!

Macskamenta 2012.01.26. 19:45:29

@mojoking77: Ez könnyel lehet, csak jussak el egyszer Kaliforniába...

@kunsaca: Aki a mangót nem szereti, sós nem lehet. Tehát sótlan vagyok. Na mindegy, de szerintem jogom van nem szeretni az összes létező gyümölcsöt.

@isssti: Teljesen egyetértek veled, ott kell(ene) megkóstolni a gyümölcsöket, ahol teremnek. Abban viszont nem értek egyet, hogy csak arról kellene írnom, ami ízlik is. Ebben a minisorozatban olyan kevésbe ismert gyümölcsöket, zöldségeket kóstolok meg és mutatok be, amiket télen lehet kapni. A legtöbbje nekem is újdonság, és persze vagy ízlik vagy nem. A mangó speciel nekem nem jön be. Ettől nem lesz kevesebb vitamin vagy ásványi anyag benne, úgyhogy talán mégis írhatok a mangóról :)

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2012.02.01. 08:54:52

Én itthon még nem ettem mangót, nem sznobságból, hanem mert b.drága, de cserébe elég szarúl néz ki! Viszont volt szerencsém Tájföldön helyben termesztett eperhez meg szőlőhöz is, egyszerűen penetráns, a vízízű holland import mennyei csemege, hozzá képest. De a helyiek szeretik, nagyon egzotikus és grammja csak kicsit több mint az aranyé! Mindenhol azt kell enni ami ott megterem, a többi vagy éretlen import vagy "magyar narancs".

Gukker 2012.02.07. 13:02:15

Csatlakozom a posztíróhoz. Szerintem is rémes az íze. Hozzátenném, hogy termőhelyen én sem ettem. Amennyiben nincs az a jellegzetes fenyőgyanta íze, akkor lehet, hogy megkóstolnám.

Idet 2012.02.07. 14:16:39

@isssti: Meg a görög eper! Mármint a fán termő. A itthoni is finom, de az!!!

Idet 2012.02.07. 14:19:44

@sikegy: Köszi a tippeket, mert én is nagyon szeretem a mangót! (Igaz, hogy minden gyümölcsöt, kivéve a naspolyát, de azt is az állaga miatt nem szeretem.)

Idet 2012.02.07. 14:27:58

@isssti: Sose felejtem el. A Balatonnál van házunk, és az egyik utcában a kerítésen kívülre rekedt egy almafa. Kis, küllemre nem valami bizalomgerjesztő gyümölcsöt termett, és egyszer egy német kisgyerek felkapott egyet a földről, beleharapott, mielőtt a higiéniamániás ősök megakadályozhatták volna, aztán elragadtatottan kiabálta: "Mamiii, das ist doch fantastisch!" Az egész család nekiesett, még a házba is bekopogtak, hogy szabad-e vinni belőle. Azt mondták, ilyen aromájú almát az életben nem ettek még. (Régifajta jonatán volt az illető gyümölcsfa.)

isssti 2012.02.07. 14:31:26

@Idet: Hát igen, az Eu szabályozások-támogatásoknak és a tömegtermelésnek hála, az ilyen fajták meg kihalnak.. :o(

isssti 2012.02.07. 14:34:10

@Idet: eperfa a mi kerünkben is van (mégpedig fehér!) az utca végén pedig több bordó is - mind finom!
Sajna görögöknél nem láttam ilyesmit - bár már az itthoni is mézédes, akkor az milyen lehet?!

Idet 2012.02.07. 15:59:54

@isssti: Én Krétán láttam elég sok eperfát. Az eprek hatalmasak voltak, és volt egy kis bor mellékízük is, szerintem. Testes, édes íz, egy kis olyan muskotályos jelleggel. Két marokkal ettem! Voltak sárgás és rózsaszínű változatok is, a rózsaszínű nem éretlen volt, hanem ez volt a saját színe. Nyilván összeporozták őket a méhek. (Melissa...)
A népek ölég furcsán néztek rám, ők inkább pálinkát főznek belőle, nem annyira eszik a gyümölcsöt. Remélem, jó példával jártam elöl!

Idet 2012.02.07. 16:05:49

@isssti: És még: lugasnak nevelt eperfát is láttam! A kis taverna teljes kerthelyiségét beborította, két tő fa! Amellett sem csenevésznek, sem kényszerformázottnak nem tűntek, mint a szerencsétlen dístfák a Károly körúton, tudod, amelyeket rozsdás betonvas-drót ketrecekbe nyomorítottak.

isssti 2012.02.07. 16:07:55

@Idet: Mondjuk az eperfa lugast nem javasolnám: nálunk az eperfák alatt a füvön nagy körben lépni sem lehet a sok lehullott-rohadó epertől..

Idet 2012.02.07. 16:19:25

@isssti: Nem tudom, most hogy mondod, utólag feltűnt, hogy a lugason nem voltak gyümölcsök. Nem lehet, hogy az eperfa kétlaki? Ha zöldséget mondtam, bocs!

Egyéves Önkéntes 2012.02.12. 12:18:55

@mojoking77: Én is pont ott ettem olyat, hogy csak néztem, hogy ez a mangó?
Ugyanez a datolya is, ettem igazit, nem ezt a bolti cukormázast és azóta a boltit meg se tudom enni.
süti beállítások módosítása