Új-zélandi spenót

2011.09.06. 09:00 - thunbergia

Gyerekkoromban utáltam a spenótot. Pontosabban óvodás koromig nagyon szerettem, ezután jött egy hosszabb szünet, amikor rá sem bírtam nézni. Majd felnőtt fejjel ettem újra, és ismét megszerettem, de ekkor még csak a tányéromon láttam, nem foglalkoztam azzal, hogy néz ki maga a növény. Néhány éve már én is vettem spenótmagot, kipróbáltam az új-zélandi spenótot (Tetragonia tetragonioides) is.

Közönséges spenót

A közönséges spenóthoz (Spinacia oleracea) botanikai értelemben nem sok köze van. Az új-zélandi spenót a kristályvirágfélék, míg a közönséges a disznóparéjfélék közé tartozik.
Az új-zélandi spenót, ahogy a neve is mutatja, Új-Zélandról, Ausztráliából és Tasmaniából származik, még Cook kapitány fedezte fel a 18. században.
Szereti a szélsőségesen meleg száraz éghajlatot, ami nálunk azért kimondottan előnyös, mert a közönséges spenót nyáron már nem hoz levelet, hanem felmagzik, az új-zélandiról viszont májustól egészen október végéig szedhetünk levelet.

 

Egyéves, 80-140 cm-re futó, heverő szárú növény, sekélyen gyökerezik. Levelei közepes méretűek (legfeljebb 8-10 cm), húsosak, pozsgásak (a mi éghajlatunkon inkább vékonyabbak), háromszög (vagy deltoid) alakúak, élénk zöldek. Apró zöldessárga virágai a levél hónaljaiban ülnek. Termése négyszögletes tok, több szarvacskával. Mivel az elhullatott magok áttelelnek, minden évben újra kihajt, így sokan évelőnek hiszik. Bár az új-zélandi spenót szinte mindenféle talajon kielégítően fejlődik, legjobban a nitrogénben gazdag talajokat kedveli.

A napfény a levelek fejlődését nem befolyásolja, de a virágok csak napfényben nyílnak ki és termékenyülnek meg. A virágzás után is bőségesen hoz leveleket, ellentétben a közönséges spenóttal. További hatalmas előnye névrokonával szemben, hogy azt nyáron megtámadják a tetvek, de az új-zélandi spenóton tetvet még nem láttam, legalábbis a mi kertünkben.

Az új-zélandi spenót energiában szegény, de vitaminokban és ásványi sókban gazdag. Különösen nagy a béta-karotin-, B2-vitamin-, vas-, magnézium- és kalciumtartalma, ezenkívül sok fehérje, C-vitamin és foszfor is található benne. Felhasználása megegyezik a közönséges spenótéval.

Végezetül álljon itt egy recept azoknak, akik nem idegenkednek a reformízektől:

Spenótos üdítő
15-20 dkg tiszta, nyers spenótlevél (lehet új-zélandi vagy közönséges spenót is)
1 banán
1 alma
¼ citrom leve

A hozzávalókat turmixgépbe tesszük, egy kevés vízzel felöntjük, majd alaposan összekeverjük. Szükség szerint annyi vízzel hígítjuk, hogy iható állagú legyen. Igazi energiabomba!
 

4 komment Címkék: recept vitaminok ásványi anyagok új zélandi spenót

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thunbergia 2011.09.07. 08:12:59

@suo tempore: ugyanolyan mint a normál spenóté, önmagában semleges. Volt már hogy normál spenóttal vagy mángolddal kevertem, és úgy csináltam belőle főzeléket, spenótos tésztát.

ERUSKA 2012.02.10. 17:41:51

Szia!
A héten sikerült beszereznem ezt a magot, tehát, ha minden igaz, már idén nekem is lesz ilyen spenótom. Jó, hogy Rád találtam, mert itt is kb.akkora részt tudok biztosítani, mint ami Neked van. A hely szórt-fényes, tehát a virágok nem fognak olyan gyorsan kinyílni.Kérdésem: ha kicsípkedem, érek vele valamit?Természetesen őszig hagyok magot, amit elszórhat. A nitrogént csak szórjam oda és kissé kapáljam be ültetés előtt? Aztán később is, mert majd felélik? Ha elő akarom nevelni, gondoltam, amiben a 10-es muskátlikat árulják,jó lesz.Köszi, ha válaszolsz

Zsókaanya 2021.08.23. 17:13:16

Szép napot kívánok!
10 évvel később kérdezem...
Főzés előtt és után is csipősnek, kissé keserűnek érzem a futó spenót ízét. Ez az alapvető tulajdonsága vagy rosszul kezelem?
süti beállítások módosítása