Park Life

Az Orczy park

2011.10.18. 09:45 - sztroberri

Az úgy kezdődött, hogy szeptember végén az iskolában „nevelés nélküli munkanap” volt. Jó kis terminus technicus, elvileg annyit tesz, hogy a tanárok nem nevelnek, a szülők nem dolgoznak, mert a gyerekkel valamit csinálni kell, ámde munkanap van. Úgyhogy összekötöttük a kellemest a hasznossal: elmentünk az Orczy kertbe, azon belül is a Kalandparkba, én meg kisebbik csemetém, s amíg ő lógott a szereken, én fotózgattam a környéket. Aztán egyszer még egyedül is visszamentem, hogy mindent megnézhessek.

Ma is kb. olyan napsütötte idő van, mint akkor, csak úgy 20 fokkal kevesebb, úgyhogy ideje felidézni a látottakat.

Az Orczy- és a Füvészkert térképe 1884-ből 

Bevallom, vidéki lány lévén a fiatalságomból kimaradt az Asztalos János Ifjúsági Park, ahogy a 90-es évek előtt az Orczy parkot hívták. A névre emlékszem, de soha nem jártam ott. Képélmenyeim is csak a Csinibabából vannak, így aztán előítéletek nélkül érkeztem, bár azt olvastam valahol, hogy felújították, ami kíváncsivá tett.

Az első látogatás természetesen a kalandparkra volt kihegyezve, amely nagyon jó találmány. A fák közé kiépített pályákon a felszerelt eszközök nem okoznak kárt a fatörzsekben, legalábbis kívülről így látszik.

 

A különböző nehézségi fokozatú pályákon kicsik és nagyok, meg felnőtt kísérőik egyaránt izgalmas 2 órát tölthetnek el. A teljesen kezdő szinttől a szédítő magasságig minden van. Én „véletlenül” nem az alkalomhoz illően öltöztem, így csak alulról állapítottam meg, hogy tériszonyom kiújult. Ezzel együtt mindenkinek ajánlom, aki szeretne néhány nyugodt órát, és békés, csendes gyereke(ke)t hazafelé.

Az egyéb látottak viszont nagyon vegyes érzelmeket keltettek bennem. Összességében a „lepukkant” szó jár azóta is a fejemben, pedig vannak felújított részek, pl. a tó és környéke, ahol kicserélték a kerítést, a padokat, a szemeteseket, a lámpákat. Igaz, én nem láttam teljesen lepusztult állapotában a parkot, de az összkép így még nem az igazi.

A sportolni vágyóknak mindenképpen paradicsom a park: a sportpályák (foci, kosár, streetball, tenisz) mindegyike tele volt, sok futóval is találkoztam. Futni lehet salakos......és erdei pályán is.

Ücsörögni a tó környékén új padokon, vagy a Nagyrét gyepén.

Teljesen új játszótér várja a kicsiket,a nagyobbaknak pedig a KRESZ-pálya jó találmány; tisztára, mint a való világ: a lámpa nem működik, a táblát eltakarja a fa lombja, de egyébként nagyon jópofa. A benzinkútnál pedig nem emelkednek az üzemanyagárak.

A fák többsége is olyan „szakadt” szegény. Vannak szép példányok, csak az összkép kicsit lehangoló. A margitszigeti fák is öregek, de ott valahogy nincs ez az érzés. Persze, lehet, hogy az ősz teszi, tavasszal is meg kellene nézni…

Az eklektikus összképhez hozzátartoznak a Ludovika épülete, a vegyes stílusú régi szobrok,

és a nagyon modern műalkotás is. Ahogy sétálgattam, a Bárka Színház mögött egy hatalmas, lábakon álló gesztenyefába botlottam. A lábak folytatásaként a koronában faépítmény látható.

 

Az csak utólag, a netről derült ki, hogy a „Failak” Császár Péter munkája, aki a Bárka Színház megbízásából készítette el művét az öreg vadgesztenyefára.

A környezettudatosság jegyében sok madáretető lóg a fákon (meg lepattant álló változat is van), táblák adnak felvilágosítást a madárbarát kertről és annak lakóiról.

Mielőtt azonban teljesen átadnánk magunkat a természet szépségeinek, a fakéregbe rajzszögezett táblák rántanak vissza a valóságba.

Újabb csavar, hogy amilyen döbbenetesen primitív a tábla, az ivókút teljesen stílusos, még ha csak ez az egy van is (legalábbis én nem találkoztam többel):

Összességében azt gondolom, sok még a tennivaló, ha azt szeretnénk, hogy az Orczy kert visszanyerje vagy megközelítse egykori angolpark jellegét, aminek a 18-19. század fordulóján csodájára jártak. A hely megérdemelné, hogy a régi illemtábla újra értelmet nyerjen, mert a város közepén nagy kincs egy ekkora zöld terület.


Ha ez a kezdet, akkor drukkolunk, hogy legyen pénz és lehetőség a folytatáshoz, főleg, hogy a hírek szerint a park területén tervezik felépíteni a Nemzeti Közszolgálati Egyetemet. Elképzelni sem tudom, hol, és mennyivel csökkenne a terület, mely az eredetinek így is már csak egy része. A Ludovika Akadémia egyszer már elvette a parkot...

7 komment Címkék: sport orczy park kresz kalandpark ludovika park life

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Komikaze 2011.10.18. 13:37:32

egyik kedvenc helyem Budapesten :) igaz, hogy már jó régen jártam arra, de a lepukkantsága, sajátos hangulata szerethető volt.

- Rendi - 2011.10.18. 13:47:36

Én idén jártam először a parkban, szerintem rendben van, rosszabbra számítottam, de ebben lehet, hogy a neve is közrejátszott.
Ismerősök mesélték, hogy korábban borzalmas állapotban volt a park, de sikerült rendbe tenni, és meg is tartani ezt az állapotot, ami dícséretes.

hal1fan 2011.10.18. 14:09:38

Valóban nagy kincs egy ekkora zöld terület, akárhol! Éppen ezért akarják(?) kissé beépíteni, hisz úgyis marad még belőle... Cui prodest...

Remélhetően ez csak vaklárma. Inkább azokat a kétes kinézetű földszintes építményeket tüntetnék el végre az Orczy-kert határvonaláról valamiféle fejlesztési terv keretében, amelyek kijárata a Diószeghy Sámuel utcára nyílik. Ez a terület valóban sokkal értékesebb, semhogy hosszabb távon(?) olyan ipari tevékenységnek adjon telephelyeket, mint amilyenek jelenleg vannak ott. Már rég ki kellett volna paterolni mindegyiket a külvárosba...

Kerületi rehabilitációs program? Valóban létezik olyan? Remekül passzolna bele ilyen irányú terv. Vagy ez csak vidékről tűnik ésszerű
elképzelésnek?

broáf 2011.10.18. 14:46:30

A futással csak óvatosan, mostanában fényes nappal késeltek meg futókat az Orczy kertben. Mondjuk ez a környék bármelyik utcájában is megeshet.

PopSzandokán2 2011.10.18. 14:59:45

broáf, ezt a késelést honnan veszed? Mikor történt ez? én egy ideje a környéken lakom, és csodálkozom, hogy nem hallottam róla...

broáf 2011.10.18. 15:08:39

@PopSzandokán2: legutóbb kb. két hónapja egy futó lányt szúrtak vállon szemből. nem rabolták ki (nem is lett volna mit), csak megszúrták. az elkövető elszaladt. a rendőrök szerint sok a drogos a parkban, és nyáron legalább három ilyen eset volt.

sztroberri · http://kapanyel.blog.hu 2011.10.18. 19:46:26

@hal1fan: Kerületi rehab program van tizenx évre előre, az Orczy is szerepel benne, csak azt nem tudni, miből. Valahol olvastam, hogy az eddigi felújításra elköltött bő 100 milliót is a kerület kaparta össze. Nyilván többre nem futja saját erőből.
süti beállítások módosítása