Ciklámen

2011.08.30. 08:30 - Macskamenta

Eddig úgy tudtam, hogy a ciklámen télen virágzó szobanövény, de legnagyobb meglepetésemre egy kertben megláttam, augusztus elején. Árnyas helyen, egy fa tövében virított egy maroknyi ciklámen színű ciklámen.

A neten kutakodva mindenhol azt olvastam, hogy a hűvös idő beálltával, októberben, novemberben kezd virágozni, és januárig nyílnak fehér vagy élénk rózsaszín, gyakran illatos virágai. Megkérdeztem szakértőnket, Bálint Károlyt, mitől bolondulhatott meg a ciklámen. Azt a választ kaptam, hogy a szokatlanul hűvös nyár felborítja a növények hormonháztartását, ezért a virágzási idejük is változhat. Még korábbra tolódhat a növények virágzási ideje, ha hidegebb klímájú területen élnek.

És tényleg, ezeket a ciklámeneket Észak-Magyarországon, erdőszélen, északra néző hegyoldalban láttam. Úgy látszik, mindenre van magyarázat…

A ciklámenről érdemes tudni, hogy a kankalinfélék családjába tartozó nemzetség. Neve az ógörög kerék, kör (cyclos) szóból ered. Népies nevei a kanrépa, disznórépa. A ciklámen gyöktörzse mérgező vegyületeket tartalmaz, ezért bőrirritációt okozhat. A kisgyerekeseknek jó tudni, hogy nagy mennyiségben fogyasztva hányást, hasmenést, rosszabb esetben idegbénulást okozhat. Régen, megsütve afrodiziákumként használták. A terhes asszonyoknak pedig a ciklámenre még rálépniük sem volt szabad, nehogy ártson nekik a növény mérge.

A legtöbb faj főleg Európa mediterrán éghajlatú területein, illetve a Közel-Keleten Észak-Afrikában él. A Magyarországon élő egyetlen őshonos faj, az erdei ciklámen (Cyclamen purpurascens) szigorúan védett!

Szobanövénynek a szobaciklámen (Cyclamen persicum) fajtái közül választhatunk. Késő ősszel kezd virágozni, és májusig gyönyörködhetünk élénk vagy halvány rózsaszín, lila, esetleg fehér virágaiban.

A ciklámen árnyékkedvelő, hűvös, párás környezetben, laza szerkezetű, jó vízelvezetésű talajban érzi jól magát. Virágzás idején tartsuk 10-15 ºC-os helyen, pl. két ablakszárny között, vagy fűtetlen verandán, gyakran öntözzük, de a növény szárát, leveleit, virágját és a gumóit ne érje közvetlenül a víz, és kerüljük a pangó vizet is, mivel a ciklámen érzékeny a botritisz- és a szürkepenész-fertőzésre. Nyár elején magot érlel, magról is szaporítható. A nyári nyugalmi időszakban csak mérsékelten öntözzük.

 Forrás: itt és itt.

5 komment Címkék: ciklámen szobaciklámen kankalinfélék

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Czauner Péter · http://kapanyel.blog.hu 2011.08.30. 12:48:37

A téli cserepes ciklámenjeimet. az egyik támfalunkra futó borostyánok alá szoktam eldugni. Itt hűvös, sötét és párás helyen vannak, s a gyepet öntöző víz is eléri őket. Rendre augusztus elején elkezdenek virágozni. Később visszahúzódnak, s télen - már a télikert - újra kezdik.

Cpt. Flint 2011.08.31. 21:28:47

"A neten kutakodva mindenhol azt olvastam, hogy a hűvös idő beálltával, októberben, novemberben kezd virágozni, és januárig nyílnak fehér vagy élénk rózsaszín, gyakran illatos virágai. hogy a szokatlanul hűvös nyár felborítja a növények hormonháztartását, ezért a virágzási idejük is változhat."
Ne terjesszük már a hülyeséget, könyörgöm!!! Gondolom az fel sem merült a post szerzőjében, hogy erdei cikláment lát, ugye? Igaz, hogy elvileg csak a Dunántúlon fordul elő, de ahány tő kiásott és átültetett erdei cikláment én már láttam...
Nos, bizony a felső két képen erdei ciklámen van. És csak elő kellett volna venni egy normális növényes könyvet (mondjuk Simon Tibortól "A magyarországi edényes flóra határozójá"-t; vagy a "Magyarország védett növényei"-t Farkas Sándor szerkesztésében) és láss csodát: egy perc alatt megtudhatjuk, hogy az erdei ciklámen júliustól szeptemberig virágzik!
És ezt most én is tanúsítom, mert egyrészt Sopronban jártam egyetemre, ahol még az IC-t is Ciklámennek nevezték, másrészt anyámék kertjében is van egy tő. (Ami nagyon csúnya és elítélendő dolog egyébként, és már 15 éve is az volt, amikor átültettem.)

Cpt. Flint 2011.08.31. 21:32:38

@Cpt. Flint: "de ahány tő kiásott és átültetett erdei cikláment én már láttam..."
Sőt, a "Magyarország védett növényei" a következőt írja: "Az ország több pontján - Mecsek, Bükk, Mezőföld, Bereg-Szatmári-sík - kivadulva él."

Cpt. Flint 2011.08.31. 23:48:33

@Cpt. Flint: "Ne terjesszük már a hülyeséget, könyörgöm!!! Gondolom az fel sem merült a post szerzőjében, hogy erdei cikláment lát, ugye?"
Elnézést, hogy ennyire elragadtattam magam, de egy tematikus, szakmai blogtól azért elvártam volna ennél kicsit nagyobb figyelmet.

Macskamenta 2011.09.01. 08:53:45

@Cpt. Flint: Fátylat rá... A kritika jogos, legközelebb az n+1-dik oldalt is elolvasom majd :)
süti beállítások módosítása