Messziről olyan, mint egy vasútállomás, pedig tényleg az. Így aztán nem is mentünk közelebb, amikor júniusban Madridban jártunk. Csak akkor kukkantottunk be, amikor egy pálmafás képeslap hátulján ez állt: Estación de Atocha Madrid.
És tényleg! Mozdonyok és vonatok helyett egy hatalmas pálmaház kellős közepébe csöppentünk. Az emberek a termetes trópusi növények árnyékában ücsörögtek, teknősök süttették a hátukat az üvegtetőn át besütő napon.
Az eredeti fejpályaudvar 1851-ben nyílt meg, amely később egy nagy tűzvészben megsemmisült, majd csak 1892-ben építették fel újra. Akinek ismerős a vasszerkezetes tetőzet, nem téved nagyot, mert a tervezésben részt vett Gustave Eiffel cége is, akárcsak a budapesti Nyugati pályaudvarnál.
Itt azért nem akkora probléma, ha várni kell a vonatra. Az emeleten kávézók, étterem, a pálmák alatt pedig tulajdonképpen a váróterem. De beszéljenek a képek:
Egy pillanatra eljátszottam a gondolattal, milyen lenne a Nyugati pályaudvar hasonló "berendezéssel". Végül is az a - azt hiszem - 4 vágány végződhetne hátrébb, ahol a többi is, így nem futna ki véletlenül sem a mozdony a körútra. Az üvegtető megvan, mediterrán időjárás szintén, a teleket meg csak megoldanánk valahogy. Hm?
Ha tetszett a poszt, fent vagy a Facebookon és szavazatoddal támogatnád a Kapanyél blogot a Goldenblog versenyében, itt megteheted: http://goldenblog.hu/szavazas.aspx
felucca 2013.08.08. 15:24:12
A pálmaházzá való átalakítást a tette lehetővé, hogy az egész pályaudvar mögött építettek egy ötször akkorát, a párhuzamos metróvonalon pedig utólag egy új állomást a hátrahúzott pályaudvar kedvéért, Mindeközben a régi pályaudvar alatt halad át az új vasúti alagút Madrid északi része felé.
Tehát ezt a Nyugatinál akkor lehet megcsinálni, ha épül egy új metróállomás a Nyugati és a Lehel között, épül egy új pályaudvari csarnok a Ferdinánd-híd és a jelenlegi csarnok között, valamint a Nyugati alatt a vonatok alagútban továbbmennek mondjuk Kelenföld felé. Ekkor még meg kell oldani azt, hogy továbbra is mindenki időveszteség nélkül elérje a körúti villamosokat és a feladat teljesítve.
Egyébként meg fordítva ülünk a lovon, mert az álloömás nem azért épült át, hogy pálmaház legyen, hanem azért lett pálmaház, mert a Madrid-Sevilla nagysebességű vasút miatt 1992-ben az egész pályaudvart át kellett építeni. A pálmaház tehát egy melléktermék.
De ezt valószínűleg a posztoló nem érti, ezt már az első mondata elárulja: "Messziről olyan, mint egy vasútállomás, pedig tényleg az. Így aztán nem is mentünk közelebb, amikor júniusban Madridban jártunk."
Merthogy minden város legérdekesebb része a vasútállomása, ezt kár vitatni. Aki ezért nem megy közelebb, az nagy élményekből marad ki.
sztroberri · http://kapanyel.blog.hu 2013.08.08. 18:27:32
Egyébként pedig szeretem a vasútállomásokat, Magyarországon pedig sok olyan "mellékterméket" kívánok magunknak, mint az Atocha pályaudvar pálmaháza.
micsoda? 2013.08.08. 18:46:48
Nekem egy benzin kútról van hasonló élményem a Dunántúlon. Az egész épület körbe véve futó muskátlival, polcrendszer biztosítja a folyamatot. Az udvar pihenő részén is a muskátlik tömege. Szemet gyönyörködtető "volt". Azóta változott a tulaj, és csupasz minden.