Cékla

2011.11.24. 08:43 - Macskamenta

Ha valaminek a színét imádom, az ízével viszont még nem igazán tudtam megbarátkozni, az a cékla. Már a latin neve is ijesztő (Beta vulgaris convar. crassa provar. conditiva), és az sem utolsó látvány, ahogy a gyerekeim horrorjelenetet idézően eszik ezt a fura zöldséget, akarom mondani vörösséget.

Kicsit utánaolvastam, miért is kellene megszeretnem a céklát, és egészen meglepődtem, hogy mennyi fontos, gyógyító anyagot tartalmaz.
Először is tele van antioxidánsokkal, amelyek megvédenek minket a külső szabad gyököktől. Tartalmaz még mangánt, káliumot, kalciumot, nátriumot, magnéziumot, vasat, foszfort, cinket, C-vitamint, B1-, B2-, B3-, B6-vitamint stb. A céklában lévő folsav miatt (is) várandósoknak kifejezetten ajánlott a fogyasztása. Hatóanyagai rugalmasan tartják az érfalakat, valamint vérképző hatása is ismert. Maga a cékla nem tartalmaz több vasat, mint más zöldségfélék, viszont a céklából sokkal könnyebben vonja ki azt az emberi szervezet. Tisztítja a májat, a vesét és a húgyhólyagot, vízhajtó hatású, serkenti az emésztést, helyreállítja a bélműködést, csökkenti a menstruációs panaszokat, valamint támogatja a nyirokrendszer működését. Levelében sok kalcium található, ezért a zöld részeit is tegyük bele salátába vagy a nyers céklából készített ivólébe. A hagyományos indiai orvoslásban cékla fogyasztását ajánlják mitesszeres, pattanásos bőr és korpásodás esetén is.
Dr. Ferenczi Sándor 1961-ben felfedezte, hogy a cékla vörös festékanyaga gátolja a tumorsejtek szaporodását, a kemoterápián átesett betegek vérképe sokat javult céklakúra után.

A céklát sokféleképpen fogyaszthatjuk, leginkább nyersen, salátába keverve, vagy sárgarépalével ivóléként, mert így biztosan nem károsodnak a benne lévő, kincset érő hatóanyagok, de akár meg is főzhetjük. Erre én tettem a múlt héten egy halovány kísérletet, de inkább nem tenném közzé a receptet, mert nem mondom, hogy sikere volt a céklás trutymónak, amit szegény, jobb sorsra érdemes családomnak sikerült feltálalnom. Inkább én is gyorsan elfelejtem... Ajánlom viszont helyette Fűszeres Eszter legújabb céklás finomságát.

És még egy érdekesség a cékláról: préseléssel és vizes kivonással nyerhető ki belőle a betanin, vagy ha így ismerősebbnek tűnik, az E 162...

12 komment Címkék: vitaminok cékla ásványi anyagok festékanyag e 162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hegyilany 2011.11.24. 11:12:39

Sütve is nagyon finom, különösen parázson.
Meg tormával keverve a reszelt cékla. Nyamm.
Szinte mindennap eszem, egyik kedvenc "zöldségem".

KovA 2011.11.24. 11:29:58

"Dr. Ferenczi Sándor 1961-ben felfedezte, hogy a cékla vörös festékanyaga gátolja a tumorsejtek szaporodását, a kemoterápián átesett betegek vérképe sokat javult céklakúra után."

:-))) Legalábbis sokkal jobban (cékla)vörösnek nézett ki a betegek vére képe ...

Jó, ok rossz feketvicc vó't - de nem bírtam kihagyni.
Én is szeretem a céklát amúgy...

Martian (törölt) 2011.11.24. 12:56:46

Finom a cékla- és almalé keverék... lehet utána pirosat pisilni. :)

károly szántana 2011.11.24. 13:01:01

fözés után bezabáltam belöle csak úgy magába´. az eredményt látva nem mertem szólni senkinek, azt hittem, vérzik a vesém. csak mikor apám mondta, hogy neki is..., na akkor nyugodtam meg. brutál! bármennyit meg bírnék enni belöle.
németeknél állandóan majonézes céklás tonhalat zabáltam. nem lehetett abbahagyni

misszlemon 2011.11.24. 13:33:59

Bele lehet csenni a krumplipurebe is, rozsaszin lesz tole.

pushpang (gyilkos ukrán harcidelfin) 2011.11.24. 14:10:56

Én legtöbbször így szoktam elkészíteni, kiváló köret vagy saláta az ebéd mellé (orosz kaja):
- megpárolom az egészben hagyott céklát, ha puha, lerántom róla a héját (könnyebb, mint előtte pucolni), majd durvára lereszelem. Összekeverem szintén durvára vágott vöröshagymával, kicsi tormával, nyakon öntöm olivaolajjal és ízlés szerint citromlevet, balzsamecetet vagy sima ecetet keverek hozzá.
A torma opcionális, ha gyerek van, nem fogják értékelni, de felnőtteknek bátran ajánlom.

De télen gyakran csinálunk borscsot is, abba is jó sok kell, nagyon finom.

kilobike 2011.11.24. 15:03:42

Nyersen gyümölcscentrifugával szoktam a levét kinyerni. Vérvörös, és enyhén föld-íze van. Kis citromlével lehet "puhítani".

voodoux 2011.11.24. 15:49:20

@pushpang: borscsot mi is rendszeresen csinálunk. imádom!

a magyar konyha meg sajnos szinte csak savanyúságalapként ismeri.

csintapala (törölt) 2011.11.24. 15:57:39

Egy tipp:
mi a céklát meg szoktuk sütni sütőben, egészben, héjában. Ugyanúgy, mint a héjában egészben sült krumplit. Melegen és kihűlve is finom, húsétel mellé köretnek, vagy más köret mellé kiegészítésnek.

voodoux 2011.11.24. 15:59:44

a kedvenc céklasaláta

nyers cékla gyufavastagra reszelve. zúzott dió a kis fokhagymával megbolondított majonézbe. só, bors és pár óra pihentetés a frigóban.

szépjuhászné 2011.11.25. 22:25:24

@csintapala: Az így sült céklából kiváló saláta lesz almával, paradicsommal, joghurttal v. ami eszedbe jut.
süti beállítások módosítása