Teszt: a legegyszerűbb benzines fűnyíró

2019.09.25. 05:00 - kkm.furdancs

Az elektromos fűnyíró ideális belterületen. Rendszeresen gondozott gyepünket erőlködés nélkül vágja, és nem kelt indulatokat hangerejével. Viszont ahova már nem ér el a kábel, és szívós gazt kell nyírni, ott jót tesz a benzines meghajtású gép. Ha a terepviszonyok lehetővé teszik, inkább tologatóst válasszunk, mert a fűkaszálás gerincnyomorgató, fárasztó, hámmal felszerelkezve hülyén nézünk ki, és a damiladagoló fejek tartóssága sem nőtt fel még az ideálishoz.

image4_19.jpg

Mai írásomban bemutatok egy végletekig egyszerűsített, ezért olcsó fűnyírót. Nem szponzorált hirdetés, tulajdonosként osztom meg tapasztalataimat. Némi kritikát is megfogalmazva, de ajánlom a típust új fűnyíró beszerzésén gondolkodóknak. Teljesítménytesztre is sor kerül.

A kereskedelem széles választékát kínálja a különféle extrákkal ellátott típusoknak. Központilag állítható vágásmagasság, önindító, önjáró kivitel és az alapszolgáltatásként kínált fűgyűjtő kosár. Ez utóbbi valódi hasznáról nem vagyok meggyőződve. Az oldalkidobós megoldásnál a gép szétszórja a füvet, és az napok alatt, nyom nélkül eltűnik, ráadásul trágyázza a talajt. Füvet nyírni alapvetően léleknemesítő, filozofikus elmélyedést rejtő elfoglaltság, miért is szakítanánk meg ötpercenként egy macskahordozó-szerű, kényelmetlen fogású tartályt ürítgetve?

cxcxc.jpg

Elhagyva mindezen szolgáltatásokat, kapunk egy kerekeken guruló motoros kést, mely zömében kielégíti küldetését: lenyírja a füvet. Van, kinek ennyi is elég, és mintegy 30-40000 forintot spórolhatunk a hasonló teljesítményű, extrákkal bőven felszerelt modellekhez képest. Vélhetően Nemesvámoson készült bemutatónk alanya, a ThorX 35 motorral felszerelt MTD Smart 51BO típusú fűnyíró. Mindössze szívatógomb és berántó fogantyú, valamint biztonsági okokból működés közben behúzva tartandó kar "perifériákkal" rendelkezik.

image6_15.jpg

Pályafutása kezdetén jár nálam, mintegy 6*2000 m2 igénybevétel után még mindig könnyen berántható. Ez a még tiszta, szennyezésmentes folyadékutaknak köszönhető. Télre viszont érdemes leengedni az üzemanyagot, hogy ne kocsonyásodjon bele a porlasztóba. Négyütemű, 0.6 liter motorolajat igényel feltöltése és ezt a gyár megtette első alkalommal.

image7_11.jpg

Teljesítménye 1.6 kW, ami sík terepen elegendő erőt nyújt a fű és gyomnövények lenyírásához. Vágószélessége 51 cm, mellyel gyorsabban végzünk egy menetben. Ehhez teljesítmény is kell.  A vágási magasságot 3 pozícióban, kerekenként lehet állítani 35-55 mm között. Nem gyakran (például hosszú kihagyott időszak után) lehet szükség rá, de akkor nekiveselkedést és szerelgetést kívánó folyamat. Ez is az árkompromisszum része a központi állítás funkció elhagyásával.

image1_24.jpg

Külön a poszt kedvéért elvégeztem egy demonstrációs nyírást. Talán az időjárás miatt, de Zalán babom nem tudott túllépni a növekedési fázison, karózni sem volt érdemes. Folytatás már nem várható, így kiváló alanya lett a vastag, szívós szár és dús lombozat nyom nélküli gépi eltüntetésének. Ehhez a jégtörő / vasaló módszert választottam. Megbillentjük a gépet, hogy eleje 15-20 cm magasságra emelkedjen, tolunk rajta egy métert és leengedve visszahúzzuk. Ezzel a megmaradt szárakat is lenyírjuk. Fontos, hogy ne emeljük túl, mert a normális esetben motor alján (olajteknő) található olajat már nem tudja felverni. Olajozás kimaradása esetén besül a motor, tehát gátoldal nyírására nem ajánlott.

image2_27.jpg

Nem mondom, hogy futva szaladtam végig ezen a fél méter magas területen, de kedélyes tempóban komposzttá aprította a dús növényzetet, csak nedves pép maradt utána. A fűkasza pillanatok alatt felcsavarta volna a szárakat és még az egészben maradt növényekkel is tennünk kellene valamit. A babmészárlás eredménye itt látható:

image3_23.jpg

"A fűnyíró késháza acéllemezből készült, mely ellenállóvá teszi a kőfelverődések ellen." - írja használati útmutatója. Ez igaz, csak épp végletekig költségoptimalizált, valószínűleg csak egyrétegű festése nem felel meg a minimális elvárásoknak. Vagy legalábbis annak a vastag, sarokcsiszolóval is alig felvakarható MTD-festés színvonalnak, amit más gyártmányaikon megszoktam. 

image10_10.jpg

Lényegtelen, hogy kőfelverődés vagy a növényzet koptató hatása művelte, de elfogadhatatlan ilyen vékony fedőréteg egy elvileg évekre vásárolt kerti gépnél. Sajnos házilag nem javítható, mert nem áll rendelkezésre porfesték + égetőkemence technológia és a zománcfestéket ugyanígy lekoptatná a használat. Látható, a sarokban már rozsdásodik.

image9_8.jpg

Összegezve a tapasztalatokat, 50e forintért egyelőre megbízhatóan működő és (akár elgazosodott) kerti felhasználásra, hazai (azaz garanciával és elérhető szervizhálózattal rendelkező) gyártótól származó berendezés. Árérzékeny vagy felesleges szolgáltatásokra nem szívesen költő vásárlók számára megfelelő választás. 180 milliméteres kerekei áthidalják a kisebb terep-egyenetlenségeket. Tolni könnyű, de akár felváltott kézzel húzhatjuk is magunk után.

Sajnos a spórolás a festésminőség, azaz korrózióállóság rovására ment, ennek figyelembevételével ajánlom egy lehetséges alternatívának a drágább modellekhez képest.

Műszaki adatok:
Motor benzines
Motortípus ThorX 35
Motorteljesítmény 1.6 kW, 2,176 LE
Kompatibilis olaj 4 ütemü, 10w30
Olajmennyiség 0,6 liter
Munkaszélesség 51 cm
Vágásmagasság 35-55 mm
Vágásmagasság állítás 3 fokozat
Készülékház kivitel acél
Fordulat 2850 /perc
Kerekek átmérője elől/hátul 180/180 mm
Tömege 26 kg
Garancia 2 év

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg ismerőseiddel és csatlakozz a Kapanyél Facebook-közösségéhez!    

3 komment Címkék: teszt fűnyíró fűnyírás gépek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VIMG 2019.09.26. 09:46:54

A ThorX35 egy elég jó konstrukciójú, alacsony fogyasztású motor, de sajnos nagyon rossz minőségű anyagokból gyártják. Rövid idő alatt annyira elkopnak benne a súrlódásnak kitett alkatrészek (henger,dugattyú.stb ), hogy felújítani sem érdemes. A garancia időt általában még kibírják, de hosszabb távra senki ne tervezzen vele. MTD-t csak Briggs motorral szabad venni (habár az olcsóbb Briggs motorok sem az igaziak már)

kkm.furdancs 2019.09.26. 17:07:14

@VIMG: Köszi az infót! Majd figyelek rá és megírom, ha tönkrement. :)

kermi 2019.09.26. 19:09:50

Volt ilyenünk. Elég sokáig bírta, de a rozsda kivégezte. Elég vékony lemezből készült, és ahogy meggyengítette a korrózió, lemez is berepedt, később kitört egy kerék is. A fogantyúja a toldásnál meglötyögősödött. A műanyag terelőlapot megette a nap, letört. Pár évig jó volt, de összességében nem egy nagy szám. Annak javasolnám, aki megszorult kicsit anyagilag, és épp nem fér bele a költségvetésbe egy jobb.