荔枝

2012.02.29. 09:00 - Macskamenta

A kínaiak kedvenc gyümölcse a licsi. Úgy kell nekik! Ja, igen, ezen a ponton szólok, hogy aki szereti a licsit, és nem bírja elviselni, hogy a posztíró viszont nem rajong érte, az most gyorsan hagyja abba az olvasást, mert megint rettentően fogja érezni magát, mint ahogy az a mangónál történt.

Szóval a licsit még egyszer régen, boldogult gyerekkoromban kóstoltam, amikor apukám hozott vietnami licsikonzervet a boltból. Kibontottuk, majd hosszasan néztük a gumírozott, nyákos, fehér bogyókat. Mivel a szemrevételezéssel nem tudtunk kideríteni semmit, nagy bátran megkóstoltunk egy-egy szemet. Majd a következő mozdulattal kihajítottuk az egészet a kukába. Azóta nem találkoztam élő licsivel (ennek több mint 20 éve), igaz, nem is nagyon kutakodtam utána. De most télen megláttam egy helyes kis pirosas, tüskés bogyófélét, amit ugyan elég drágán mértek, de kíváncsiságból vásároltam egy marékkal. Reménykedtem, hogy ez a licsi nem olyan licsi, mint ami az emlékeimben él.

A neten is utánanéztem pár dolognak a licsivel kapcsolatban, és sok érdekességre bukkantam.

A Litchi chinensis a szappanfafélék családjába tartozó, Kínából származó gyümölcs. Erre utal a „kínai ikerszilva” elnevezés is. Őshazájában több mint ezer éve termesztik.
A licsifa 10-30 m magasra megnövő lombos örökzöld, díszfaként is ültetik. Sok virágjából kevés termés lesz csak. A 2,5-4 cm hosszú ellipszis alakú bogyókat rücskös, kemény héj borítja. Ezen belül fehéres, kissé kocsonyás gyümölcshús található, a gyümölcs közepén pedig egy hosszúkás, sötétbarna, kemény héjú mag van.

Az érett licsi húsát nyersen is lehet fogyasztani, íze édes-savanyú. Cukorral tartósítható, ekkor salátákhoz, desszertekhez ehetjük. Kínában zselét, jégkrémet, bort és likőrt is készítenek belőle, Indiában és Kínában aszalják, és teához fogyasztják.
A leszedett gyümölcs gyorsan megromlik, hűtve kb. egy hétig tartható el. Exportálás előtt kénes kezelésnek vetik alá.

A licsi igen sok C-vitamint tartalmaz, de van benne B1-vitamin, vas, foszfor és kalcium is. Jó hatással van a bélműködésre, ezenkívül csillapítja a fájdalmat.

Megpróbálkozhatunk a licsi magjának csíráztatásával is, de termő fánk csak egy évtizeddel később lehet, ha minden jól megy. Az viszont akár 800 évig is élhet!

Minden tiszteletem ennek a különleges növénynek, de sajnos nem lesz a kedvencem. Nekem túl édes, émelyítő, a lányomnak viszont kimondottan ízlett (ahogy a mangó is)...

További érdekességek még itt, itt és itt.
 

10 komment Címkék: vas kalcium c vitamin b1 vitamin foszfor licsi

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Idet 2012.02.29. 13:32:23

OFF
Mert nem tudom, hová máshová írhatnék. Elpusztítják Pécsett a varjúfészkeket. Merthogy károg, meg közegészségügyi probléma.
Komolyan, az emberek egy része megérett az Armageddonra. Semmi élőlényt, legyen az növény-állat, nem tűrnek meg, ráadásul a vetési varjú védett is.
Tudom, mit beszélek, nálunk, a lakótelepen is sokan vannak, én speciel etetem őket. Az előttünk kanyarodó busz, a motorjukat bömböltető ifjak és az órákig üvöltő riasztók lényegesen jobban zavarnak, mint a varjúkárogás!
Szeretnék egyszer egy tényleges, valódi esetet hallani, amikor járvány tört ki, vagy bármilyen más betegséget okoztak a madarak! Varjakra, galambokra gondolok.
Bocs, de nagyon rosszul érint a dolog.
Az eleven licsi finom, minden kínai regényben olvashatunk róla!

béla a görög (törölt) 2012.02.29. 14:21:34

Furán édes íze/állaga van de nekem ízlik.
De a legjobb pucolni :)

2012.02.29. 14:22:49

Az Aldi, Lidli tandemben gyakran lehet kapni, az ára sem vészes. Én szoktam venni, az ízével sincs semmi baj, csak a mag-hús arány botrányos:)

hörgőszelep (törölt) 2012.02.29. 14:39:33

Hát aki azt állítja,hogy nálam jobban szeret bármilyen gyümölcsöt enni, az vagy katolikus, vagy porokat szed, vagy hazudik, de a licsi nekem sem a kedvencem, pedig mint a disznó és a medve én gyümölcsben mindenevő vagyok.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2012.02.29. 15:07:35

ó, pedig a fővám téri vásárcsarnokban is lehet kapni, én szeretem és a gyerekek is.

érdekes módon a szüleimmel nem sikerült összebarátkoznia.

milyen éghajlat kell neki, arról van valami infó? érdemes itthon, kültéren megpróbálkozni vele?

Pálmakertész · http://palmaliget.blogspot.com/ 2012.02.29. 21:52:07

@mcs: Pár évvel ezelőtt többször is próbálkoztam a nevelésével, mondjuk egy növényem sincs azóta...
Trópusi-szubtrópusi klímájú élőhelyről származik, nyáron tartható a szabadban árnyékos helyen (a fiatal növény könnyen megég teljes napon), de a hazai telet nem bírja. Laza, jó vízelvezető talaj, enyhén savanyú kémhatás, magas tápanyagtartalom, és akkor megmarad(hat). Télen világos és hűvös helyen, visszafogott öntözés mellett átteleltethető.

Nálam kapásból hiánytünetek jelentkeztek a növénynél, amikor a mag belső táplálószövetéből elfogyott a tápanyag. Egy idő után meguntam a próbálkozást...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2012.03.01. 12:10:25

@Pálmakertész: köszönöm, akkor nem nagyon fogok bele én se, vagy majd a szubtrópusi nyaralóban...

vip7 2012.03.01. 19:27:17

Aki az igazi licsire kíváncsi, utazzon el Hainanra, Kínába. Nekem volt szerencsém a párommal együtt, és ott , eredetiben nagyon finom a licsi. Hoztam magot, eddig szépen hajt. 10 év múlva megmondom, milyen az íze itthon.

vip7 2012.03.06. 12:57:15

@kapanyél: Rendben! Bár akkor már biztosan másképpen fogunk kommunikálni!:)
süti beállítások módosítása